– 7 vinkkiä fanisivujen hakukoneoptimointiin
Vaikka yhä useampi yritys onkin jo valjastanut sosiaaliset mediat tehokkaan inbound-markkinointinsa käyttöön, ei monikaan markkinoijista silti osaa maksimoida näihin medioihin tuottamiensa sisältöjen näkyvyyttä ja löydettävyyttä.
Yksi olennainen asia, jonka suurin osa markkinoijista jättää käytännössä lähes kokonaan huomiotta, on Facebook-sivujen hakukoneoptimointi. Tämän takia olenkin nyt koonnut alle 7 toimivaksi todettua vinkkiä siihen, miten hakukoneoptimoit Facebook-sivusi ja teet sosiaalisen median sisältösi löydettäväksi myös hakukoneiden kautta.
1. Valitse Facebook-fanisivujesi nimi tarkkaan
Tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta fanisivuillesi antama nimi on yksi oleellisimmista Facebook-sivujen optimointiin liittyvistä asioista. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että älä innostu tunkemaan sivujen nimeen liikaa alaasi kuvaavia avainsanoja, sillä pitkät nimihirviöt tulkitaan usein spämmiksi ja avainsanalitanniat ainoastaan karkottavat lukijoita sivuiltasi. Pyri myös välttämään liian yleisluonteisia nimivaihtoehtoja (esim. pelkkä “matkailu” tai “it-konsultointi”), sillä Facebookilla on ollut tapana poistaa ylläpito-oikeuksia liian geneeristen nimien alla toimivilta yrityssivuilta. Ota myös huomioon, että Google antaa hakutuloksia lajitellessaan eniten painoarvoa fanisivujesi nimen ensimmäiselle sanalle.
2. Valitse fanisivuillesi haluamasi URL
Kun yrityksesi Facebook-fanisivut ovat saaneet vähintään 25 tykkäystä, voit antaa sivuillesi uniikin URL-osoitteen, jonka ei täydä olla sama kuin fanisivujesi nimi. Koska hakukoneet antavat sivujen osoitteille erittäin suuren painoarvon, onkin äärimmäisen tärkeää valita parhaiten tavoitteitasi ja liiketoimintaasi tukeva URL (käyttäjänimi) myös Facebook-sivuillesi.
3. Käytä haluamiasi avainsanoja strategisesti tärkeimmissä paikoissa
Varsinkin viimeisimpien hakukoneiden algoritmipäivitysten myötä nettisivujen sisällön laatu on noussut kaikkein merkittävimpään rooliin hakukoneoptimoinnissa, mutta sisällön laadun ohella myös Facebook-sivuilla on edelleen keskityttävä myös haluttujen avainsanojen oikeaoppiseen käyttöön. Facebookissa strategisesti tärkein avainsanojen sijoituspaikka on yrityssivujen Tietoja-osasto, sekä sinne syötettävät yrityskuvaukset. Käytännössä Google indeksoi Facebook-fanisivut seuraavalla tavalla:
Otsake (title) = fanisivujesi nimi
Tunnistetiedot (meta) = fanisivujesi nimi + sivujen “Tietoja” -osuus
Pääotsikko (H1) = fanisivujesi nimi
Käsittele siis fanisivujesi “Tietoja” -osiota aivan samalla tavalla kuin perinteisten verkkosivujen meta- eli tunnistetietoja.
4. Ilmoita osoitteesi ja puhelinnumerosi
Vaikka yrityksesi toimisikin pääsääntöisesti internetissä ja vailla käyntiosoitetta tai kiinteää toimitilaa, kirjaa silti Facebook-sivuillesi aina katuosoite ja puhelinnumero. Näin lisäät luonnollisesti löydettävyyttäsi paikallisissa hauissa, mutta tämän lisäksi parannat huomattavasti myös yleistä hakunäkyvyyttäsi, sillä Google arvostaa yleisesti korkeammalle sellaiset yritykset, jotka kertovat sivuillaan mahdollisimman tarkasti kaikki mahdolliset yhteystietonsa.
5. Linkitä Facebook-sivusi muilta digitaalisilta kanaviltasi
Google antaa perinteisten verkkosivujen kaltaisesti myös Facebook-sivuillesi sitä enemmän auktoriteettiarvoa ja hakunäkyvyyttä, mitä enemmän niille on johdettu asianmukaisia linkkejä ulkoisista lähteistä. Muista siis linkittää fanisivusi kaikilta muilta olemassa olevilta digitaalisilta kanaviltasi, kuten kotisivuiltasi, yritysblogistasi, muista sosiaalisista medioista jne.
6. Hakukoneoptimoi myös statuspäivityksesi
Kun luot Facebook-sivuillesi uusia statuspäivityksiä, huomioi että jokaisen postauksen 18 ensimmäistä kirjainta toimivat päivityksesi metatietona. Tämän lisäksi Google antaa eniten painoarvoa statuspäivityksen ensimmäiselle sanalle, joten aloita jokainen päivityksesi aina juuri haluamallasi avainsanalla. Myös yrityksesi kotisivujen linkitys statuspäivityksissäsi parantaa yksittäisten päivitystesi haku näkyvyyttä.
7. Muistiinpanojen avulla luot alasivuja ja
parannat hakukonenäkyvyyttäsi
Varsinkin yrityssivujen kohdalla Facebookin Muistiinpanot ovat erittäin harvinaisessa käytössä. Oikein hyödynnettynä voit kuitenkin luoda fanisivuillesi runsaasti alasivuja Muistiinpanojen avulla ja lisätä hakukonenäkyvyyttäsi huomattavasti. Google indeksoi Facebookin Muistiinpanot seuraavalla tavalla:
Otsake (title) = muistiinpanosi otsikko
Tunnistetiedot (meta) = Fanisivusi nimi kirjoitti muistiinpanon muistiinpanosi otsikko
Katso kuvasta, mihin kohtaan kukin listan kohta tulee Facebookissa! Kohdat numeroitu punaisella.